Reklama
 
Blog | richterova.olga

Získávání informací rok po volbách: naděje nad Desítkou

Na Praze 10 vládnou unikátní poměry. Radmila Kleslová v čele MČ je toho dostatečným dokladem. Jinde běžně dostupné informace tady z radnice dolujeme jak z černé díry. Ale i při vší absurditě to má smysl! Čerstvě se totiž dozvídáme např. jak vypadá kompletní seznam sedmi set padesáti šesti obecních nebytů. Jak se to podařilo?

Na Praze 10 vládnou unikátní poměry. Radmila Kleslová v čele MČ je toho dostatečným dokladem. Jinde běžně dostupné informace tady z radnice dolujeme jak z černé díry. Ale i při vší absurditě to má smysl! Čerstvě se totiž dozvídáme např. jak vypadá kompletní seznam sedmi set padesáti šesti obecních nebytů. Jak se to podařilo?

Loni v říjnu jsem se díky úspěchu koalice Vlasta (nezávislí, KDU-ČSL, LES, s podporou Pirátů) stala zastupitelkou na Praze 10, šesté největší obci v ČR se současnou starostkou Radmilou „Liou“ Kleslovou (exStB, exČSSD, nyní ANO), exstarostou Milanem Richterem (nejspíš stále ještě ODS), a mnohaletým tajemníkem úřadu Martinem Slavíkem, který ještě v posledních komunálních volbách byl členem ODS a za tuto stranu se i v říjnu 2014 ucházel o přízeň voličů na 5. místě kandidátky. Proč je to důležité? Nějak se nám tu zasekl přístup k informacím. A vrchní úředník zdejší radnice v tomhle příběhu hraje velmi důležitou roli.

Jak to bylo se zveřejňováním informací doposud?

Zhruba tři roky (2011-2013) jsem se snažila dobrat informací pro watchdog Zaostřeno na 10. Sledovala jsem jednání zastupitelstva jako občan a k informacím jsem se dostávala přes tzv. 106ky – žádosti o informace podle zákona 106/1999 Sb, který státním institucím mj. ukládá poskytnutou odpověď zveřejnit na jejich webu. Něco jsem dostala okořeněné tučnou úhradou, o jiné informace jsem se s úřadem přetahovala přes různá odvolání a stížnosti. Povedlo se během té doby, aby všechny odpovědi na webu Prahy 10 dostaly názvy popisující obsah, ne jen čísla jednací. Žádalo samozřejmě víc lidí a jednotlivosti jsme většinou zjistili. O přehledy majetku apod. jsem si ale žádat netroufla. Pak se mi narodil syn a dala jsem si pauzu.

Co se změnilo po zvolení?

Rok už jsem členkou klubu, který s osmi zastupiteli tvoří pětinu celého sboru. Díky tomu si můžeme rozdělit práci, i tak jí je ale požehnaně. Mám na starosti hlavně obecní nemovitosti (což znamená především účast na Komisi majetkové a nebytových prostor, kde se každý měsíc projednává i několik set stran materiálů), ale i oblast IT, nebo jsem kupříkladu členkou Školské rady ZŠ U Vršovického nádraží. Spolu s jednáními zastupitelstva a naší snahou informovat veřejnost přes Vlastní noviny opravdu je co dělat. Ani nevím jak, a uběhl rok.

Pro pana tajemníka to je ale rok jako každý jiný – zvolen nebyl a ve své funkci, navzdory výměně starosty za starostku, zůstal. O informace jsme jako zastupitelé jím řízený úřad žádali podle zákona o obcích (resp. o hlavním městě Praze) a odpovědi většinou (pozitivní výjimky samozřejmě jsou) dostávali v maximální možné lhůtě – po třiceti dnech. Navíc jen do svých soukromých mailů či datových schránek. S nejistotou, co je možné dále zveřejnit. Absurdity typu Příkaz tajemníka č. 1/2015, kdy bylo de facto zakázáno poskytnout nám elektronicky přílohy k usnesením Rady, se povedlo prolomit, získávání podkladů k rozhodnutím Rady je ale i nadále obtížné. Podklady pro zastupitelstvo dostáváme většinou přesně 7 dní předem, zlepšilo se ale podstatně jejich poskytování veřejnosti – většina materiálů je čtyři dny předem na webu. Nic navíc ale obec nezveřejnila.

Návrat k osvědčenému nástroji

Všichni ale mají právo vědět, jakým způsobem se nakládá s veřejnými penězi, nejen my zastupitelé! Podala jsem si proto na začátku listopadu opět žádost podle 106/1999 Sb.,  a to mj. o:

1) seznam obecních nebytových prostor ve strojově čitelné podobě,

2) seznam všech faktur Úřadu MČ ve strojově čitelné podobě,

3) znalecké posudky na nebytové prostory schválené k prodeji.

Veškeré infožádosti opět podávám přes veřejně přístupnou aplikaci Infoprovšechny, která je naprosto intuitivní a umožňuje mj. snadné porovnávání získaných informací napříč celou ČR.

Kde jsem se inspirovala?

U Pirátů z Prahy 9. Dana Balcarová tam faktury získala. A taky na Praze 5, kde to jde dokonce samo. Tušila jsem ale, že bude potřeba vytrvalosti a několika odvolání.

Co už se povedlo?

Jsem příjemně překvapená, přehled nebytových prostor už Praha 10 poskytla. Ve strojově čitelné podobě! (Nejspíš pomohlo, že jsem tento seznam předtím poptávala a obdržela právě v režimu poskytování informací zastupitelům. Bylo tedy jasné, že je hotový.) Kochejte se seznamem zveřejněným zde i na oficiálních stránkách obce! Vyplývá z něj, že Praha 10 má v péči 756 nebytových prostor. Dále jsou veřejně dostupné i informace o rozloze prostor, o tom, za kolik jsou pronajaté, do kdy, a u právnických osob i komu. Každý se můžete podívat, kontrolovat, komentovat i se jen tak těšit těmi svobodnými daty.

A co seznam všech faktur?

Ano, zde jsme zpět u pana tajemníka. Vzhledem k elektronickým evidencím účetních dokladů se sice podle zkušeností odjinud jedná o export na dvě kliknutí, ovšem tak snadné to u nás nebude. Nejprve byla prodloužena lhůta, a na můj opětovný návod, jak snadno vyexportovat to, co požaduju, reagoval Úřad žádostí o 4600,- za obzvlášť náročné vyhledávání. Zdůvodnit oněch účtovaných 23 hodin práce přitom muselo dát víc práce než kolik by zabral celý ten export. A je to něco, co musí pan tajemník dobře vědět. Kdyby býval chtěl veřejnosti umožnit nahlédnout do hospodaření naší obce, mohl by to po mé žádosti snadno učinit. Ovšem existuje ještě možnost uspět se stížností: vkládám proto mustr odpovědi k obecnému použití pražskými zastupiteli (formulaci mi poradili Piráti z magistrátu):

Nesouhlasím s touto výší úhrady, neboť jako zastupitelka městské části Prahy 10 mám podle § 51 a § 87 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze tzv. „privilegovaný přístup k informacím“.

Proto není možné tuto úhradu prostředků za mimořádně rozsáhlé vyhledávání ode mne požadovat, neboť  privilegovaným žadatelům o informace jsou žádané informace poskytovány bezplatně.

Tutéž reakci jsem zaslala i na včera vystavený účet za naskenované znalecké posudky: 1 stránka scanu za 2 Kč (jako za fyzickou kopii!) plus 1000,- Kč za práci k tomu.

Sečteno a podtrženo: sdílení a šíření informací se dá zdržovat jen chvíli, zastavit ho ale nelze! Dosavadní výsledky v přehledu:

datum podání žádosti předmět žádosti poskytnuto? další vývoj
2.11.2015 seznam všech NBP v péči MČ Praha 10 ano  
2.11.2015 znalecké posudky na NBP schválené k prodeji prodlouženo, zpoplatněno 7142,- Kč
2.11.2015 info o objektu U Vršovického nádraží č. 30 ano  
2.11.2015 seznam všech faktur MČ Praha 10 prodlouženo, zpoplatněno 4600,- Kč
    celkem: 11742,-

Jak se to ale říká? Trpělivost data přináší! Dříve nebo později mě každopádně čeká práce se získanými informacemi. Věřím ale, že se do jejich analýzy zapojí i další. Třeba právě vy? Každý z nás může přispět k tomu, aby se ta pomyslná naděje klenula co nejzřetelněji.

Budu ráda i za zpětnou vazbu, jak tomu je s přístupem k informacím jinde.

Stejně tak samozřejmě tenhle návod sdílejte svým zastupitelům dle libosti! Sharing is caring.

 

PS: Projekt získání těchto informací byl podpořen v pirátském participativním rozpočtu z příspěvku státu straně (více  zde).

 

 

 

 

Reklama